De Universelle To

7 gode grunde til et partnerskab med de kreative.
Det handler meget mere om at modtage en positiv oplevelse i dag, en oplevelse, som kunden eller leverandøren kan nyde og benytte i hverdagen for kollager, venner og familien. Operativ og kreativ forretningsudvikling med oplevelser, fæstner de selv samme positive oplevelser til kerneproduktet, hvorpå det handler om at anlægge en personlig adfærd, som bliver og er en del af virksomhedens kerneforretning. Her kan de kreative gøre en forskel ved at tilbyde kunstneriske produktioner, hvori oplevelsen ligger. Det kreative er at bryde vores lovlige regler, og det vil markedet gerne tilbydes – de innovative tanker.
Idé: Skal vi ikke lave et TV studie i jeres bank eller et tøjhus museum i forbindelse med vores modetøjs udstilling på messen i foråret. Hvorfor, søger direktøren og får svar – kontakt de kreative, søg deres positive oplevelser og skæve tanker – få derefter svaret.
Organisatorisk innovation ”fremtidens Identitet”.
De kreative benytte ofte flere af deres intelligenser for at kunne udtrykke sig gennem kunst, musik, at skrive, (forfatte/skirbent) at tegne den gode historie, i den kreative fase. Her igennem finder vi vejen til, hvem vi er, og til at skabe den nødvendige og efterlyste identitet. Virksomheden benytter således de kreatives viden, evner, bevidsthed og kompetencer til at skabe en sammenhængende virksomhedsidentitet, som både kommer udefra og indefra, og danner balance hos alle interessenter af virksomheden/organisationen. Hvilke kreative forkundskaber binder dig og virksomheden sammen med de dygtigste medarbejdere på arbejdspladsen. En kreativ "tanke"kompå et tidspunkt i forbindelse med idéudvikling. Kan du sige ”tak” og ”ledelse” på samme tid. For i ”TAK ledelse” – skaber vi tillid, og det er nøglen i kreativitet.
Læring, bevidsthed og refleksion.
At træde ind i de kreatives univers, lærer os af deres omvente måde at gøre deres arbejde på. Vi kender i dag symmetrisk og asymmetrisk - at noget er forkert og rigtigt – således arbejder de kreative ikke. De forsøger hele tiden af skabe en balance i det, de laver, for at opnå mere ro, så der ikke er noget mellemværende på et færdigt produkt eller en serviceydelse – i en positiv, kærlig og holistisk kommunikation.
Udviklende kompetencer.
Et samarbejde med de kreative giver dig først og fremmest adgang til at opleve unikke kompetencer, hos dem du finder sammen med, af de kreative folk. Organisationen og du oplever nok ikke, at I bliver kreative eller selv kunsthåndværkere på et par dage eller uger, men I lærer, hvordan I kan se nye muligheder og fremtidsudsigter i forretningens kontekst, i omgivelserne, hos kunderne og i produktsammensætningen. Fundamentet skaber rammerne for det trygge rum for udfoldelse, at benytte sanserne, som er kernen i al form for kreativ tænkning – her kan vi ikke benytte industritanker, hvor du ikke tænker ud af boksen, for du flytter ikke din bevidsthed og dermed ej heller din virkelighed, som nu skal være din nye kompetence.
Ideer og nytænkning.
De kreative aktører sætter sig ud over perceptionens øje – således ser og hører de ikke det samme, som medarbejderen og lederen i organisationen gør. De har flere og mange gange, ofte helt andre menneskelige emotionelle tilgange til kunderelationen, servicen og oplevelsesdesignet, markedsføringen, hvor en idéudvikling bliver til organisationens nytækning . Dette fører og flytter organisationen over til innovation og forretningsudvikling - og dermed bedre økonomiske resultater. Selvfølgelig rammer en eller flere kreative ikke plet med alle idéer i forhold til virksomhedens formående, organisatorisk og økonomisk - men de kreative skaber værdi for virksomheden, hvis ledelsen og medarbejderne forstår at samle op og omsætte viden til en proaktiv handling og har en god forståelse for hvad markedet efterlyser på nye oplevelser.
Markedsforståelse.
De kreative har ingen dybdegående forståelse for markedets opbygning i forhold til den udgivne økonomiske og forretningsmæssige (business) litteratur og lærdom. Derfor ser langt de fleste kreative rigtig mange nye potentialer for udvikling af markeder, både i ind og udland. Det har en stor værdi for en differentiering i konkurrenceevnen, som kunderne efterlyser – om kunden selv ved det eller ej. At have et team af kreative engageret i et partnerskab er en god historie i sig selv og skaber markedsføringsværdi. Der er lige pludselig noget nyt og anderledes at tale med kunderne om – blot husk at det skal være autentisk, ikke bare en historie, ud i den blå luft.
Passion for det kreative.
En kreativ smitter med glæde, smil, lyst, omsorg, trivsel og betænkning i passionen. Flere virksomheder, oplever at den passion, som de kreative har for deres arbejde, engagerer og bringer virksomhedens ledere og medarbejdere videre til at skabe noget nyt. Organisation får leveret passion lige til døren. Et problem, en udfordring, bliver til en opfordring i virksomheden, og til at håndtere for alle. Organisationen oplever at – det er lysten der driver bedriften, servicen og budgettet.
Kreative bidrager til bundlinjen.
En helt ny vækstdagsorden/agenda er sat i værk i Danmark, og din bundlinje vil få en positiv status. Bare det, at du nu tænker på at finde en kreativ, at samarbejde eller indgå partnerskab med – således ser du allerede nu nye udviklingsveje, og det skaber en markant forskel i din forretningsudvikling i virksomheden. Det handler således om at skabe værdi, der tiltrækker opmærksomhed. Det handler om de bedste og sjoveste oplevelser, hvor menneskelige positive følelser bliver sat i sving.
NB: Lav en plan for, hvad du skal bruge og har brug for hos de kreative. Sæt derfor rigeligt af på budgettet til denne styrkelse af processen på forretningsudviklingen.
Hvis du vil have noget sagt, lad andre sige det for dig.